motion på halvplan

Den här första bilden visar det flöde som motionanfallet följer. Det börjar alltid med att vi skapar en strongside. Härifrån finns tre möjligheter: insidespel (A), cornerspel (B) och perimeterspel (C). Varje möjlighet innebär olika rörelser för att hitta avslut. Om inget bra läge uppstår letar vi efter en reverse, dvs att bollen byter sida. På den nya sidan skapas återigen en strongside, och så fortsätter anfallet på samma sätt.




____Skapa strongside__________________________________
En strongside skapas på följande sätt:
- Boll till vinge
- 1:a cut
- Om möjligt 2:a cut
- Om möjligt baseline cut

Boll till vinge
Det spelar i stort sett ingen roll hur bollen kommer till vingen. De vanligaste sätten är:
- Pass från guard
- Pass i transition
- Skip-pass från motsatt guard/vinge
- Dribbling/Push i transition
- Penetrering - Dish
- Penetrering - avbruten attack
- Intro-anfall (uppställning)

1:a cut, 2:a cut och baseline cut
Det spelar i princip ingen roll varifrån dessa cuts kommer. Vem som helst kan göra dessa cuts om det är bra läge.



Allmänt om Post-situationer
Vid 1:a cut och framför allt vid 2:a cut kommer möjlighet finnas att posta. När man tar position för att posta gäller:
- Alltid ta kroppskontakt med försvarare och hitta sliding-position. Utan kroppskontakt är man inte fri i och runt 3-sekundersområdet.
När man tagit position:
- Förstaval: ta emot passning direkt från vinge
- Counter: Seala för att ta emot passning från guardposition
- Option: Om försvaret stoppar både förstaval och counter - förbered backscreen vid pass till corner eller perimeter

1:a cut
1:a cut är när man cuttar mot strongside och både post och corner är lediga.
- Förstaval: cut till corner
- Option: Om bra läge att få bollen - posta
- Option: Om cutten kommer från guardposition på samma sida som bollen - fyll motsatt

2:a cut
2:a cut är när man cuttar mot strongside när corner är fylld men post är ledig.
- Förstaval: Posta
- Option: Om inget bra läge att få bollen - fyll motsatt

baseline cut
Baseline cut är när man cuttar mot corner när post är fylld. Här måste man komma ungefär längs baseline så att man inte hamnar i vägen för den som postar.
- Förstaval: cut till corner


___Insidespel___________________________________
Insidespel är när bollen är hos post. Det spelar ingen roll hur bollen kommer dit. Så här är rörelserna från olika positioner.


Inga skillnader i rörelserna om vi möter zon eller man-man, förutom att vi inte sätter screen-away som counter mot zon.

Rörelse från corner
- Förstaval: backdoor
- Counter: backdoor - riktiningsförändring och gå för handoff
- Option: Om försvararen försöker störa post - pop ut för skott

Rörelse från vinge
- Förstaval: cut mot ledig corner, ev fint mot mitt innan. Härifrån fortsätter man med rörelse från corner enligt ovan.
- Counter: gå mot elbow för att screena loss spelare från toppen eller motsatt sida. (Endast mot man-man)
- Option: Om bra läge - cut mot mitten

Rörelse från perimeter
- Förstaval: Fyll positioner mot stongside
- Counter: Backdoor

Rörelse från motsatt guard
- Förstaval: Dyk/Backdoor
- Counter: Fyll mot strongside

Undantag till dessa rörelser är om man påbörjat en screensituation när bollen passas inside. I dessa fall är förstaval att fullfölja screenen, och counter att dyka mot korg.

Passning från post tillbaka till vinge
- Mot man-man letar vi här screen/roll situation. Övriga spelare till weak side.



___Cornerspel__________________________________
Cornerspel är när bollen är hos corner. Här är rörelser från olika positioner.


Skillnaden mellan rörelse mot zon och mot man-man är i princip att vi inte sätter screens mot zon.

Rörelse från post och strongside vinge
(mot man-man)

- Förstaval: Backscreenspel
- Counter: Post cut mot korg, Strongside vinge screen-away
(mot zon)
- Post: cut mot korg och fyll motsatt
- Strongside vinge: cut mot post

Rörelse från perimeter
(mot man-man)
- Förstaval: Screen-away spel
- Option: Cut mot korg och fyll bakom
(mot zon)
- Förstaval: Fyll mot strongside

Om ingen post
(både mot man-man och mot zon)

- Förstaval: Post och motsatt guard cuttar mot 3-sek, övriga fyller mot strongside
- Counter: Screen-away spel (endast mot man-man)
- Option: Om bra läge kan alla spelare cutta mot korg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0