motion offense

Vi har tagit fram ett motionanfall, som kommer vara vårt grundanfall. Grundtankarna med motionanfallet är:
- Det ska vara effektivt både i transition, mot zon och mot man-man
- Det ska vara roligt att spela, dvs mycket fart och passningar
- Det ska vara en fri rörelse, dvs innehålla många olika rörelsealternativ
- Det ska vara uppbyggt av naturliga rörelser, dvs rörelser som en spelare med bra spelförståelse automatiskt skulle göra, även om den inte vet att den spelar i ett system

De viktigaste principerna i motion är:
- Bollflöde. Vi passar bollen så fort någon är fri.
- Förstaval och counters. I nästan alla situationer finns ett förstaval, dvs den rörelse som man först letar efter. Om försvaret väljer att spela bort förstavalet finns en counter, dvs en motsatt rörelse som försvaret då får svårare att hantera. I vissa fall finns även options. Dessa är rörelser som är bra om en särskild situation uppstår.

Läs mer nedan.

motion i transition

Ett transition-anfall består av tre delar:
- Reflexen att springa
- Transport över plan
- Early motion


Reflexen att springa
Detta handlar om att spela försvar och gå på defensiv retur med inställningen att så fort vi får bollen är det en reflex att sätta full fart över plan. En video säger ofta mer än tusen ord, här har ni några exempel att dra lärdom av. Som ni ser kan man ganska lätt bli helt fri, trots att det ser ut att vara försvarare framför. (Till och med mot Serbien som tog silver i U20-EM.)



Transport över plan
I detta moment ingår:
- Löprörelser
- Bolltransport
- Beslut om avslut eller early motion

Löprörelser
Här handlar det om vart man ska ta vägen när reflexen att springa kickat igång. Vi har följande principer:
1. Antingen springer man ut i mitten (pass för layup eller early post), eller så springer man på en sida.
2. De som springer på sidan: om man inte får bollen på vägen upp fortsätter man hela vägen ner till hörnet, för att hamna bakom försvaret. Härifrån läser man vilken rörelse man bör göra i early motion.
3. Endast en spelare springer på varje sida. Övriga blir trailers, dvs springer i mitten av plan.



Bolltransport
Principer för bolltransport i transition:
- Bollen ska framåt på snabbast möjliga sätt. Detta innebär oftast med passningar, men ibland är det mer effektivt att pusha bollen.
- Det spelar ingen roll om bollen tas upp i mitten eller på sidan.
- Vi ser gärna att den som tar defensiv retur eller stealar startar breaket med att pusha bollen 1 eller 2 studs.
- Ingen särskild spelare stannar kvar för att möta bollen.
- Om bollhållaren hamnar i ett pressat läge måste 1 eller 2 spelare hjälpa till att "få loss" bollen. Efter detta fortsätter transitionanfallet som vanligt.

Beslut om avslut eller early motion
Ett lyckat transition-anfall ger oss en av två saker:
1. Korgen
2. Ett övertag som vi kan utnyttja

När bollen närmar sig 3-poängslinjen behöver vi fatta ett snabbt beslut. Alternativen är:
- Sök avslut. Detta är när vi fått korgen. Väljer man detta kan man alltid avbryta attacken och ta bollen till vinge. (Detta måste gå snabbt - gärna passning.)
- Sök early motion. Detta är i alla andra fall. Early motion börjar när bollen är på vingen.
Alltså har vi två stycken Target areas i transition: korg eller vinge.


Early motion
Early motion är spelet från att bollen kommit till en vinge, fram till att vi skapat en strongside (se "motion på halvplan" nedan). Helst vill vi vända sida på bollen minst en gång i denna fas.

Syftet med early motion är att attackera försvaret innan de plockat upp sina matchups eller hittat positioner i en zon. Därför krävs:
- Snabbhet. Alla cuts måste gå i hög fart.
- Lurighet. Oväntade riktningsförändringar när vi cuttar. Cuts nära baseline bakom försvaret. No-look passningar.
- Rörelse. Ju mer och snabbare rörelse, desto svårare blir man att plocka upp.
- Bollflöde. Högt passningstempo. Passningar från sida till sida.
- Penetrering. In med bollen i 3-sekundersområdet, med passning eller dribbling.

Här är de grundrörelser vi utgår ifrån i early motion. Om man kommer precis i mitten är det samma rörelse som från bollsida.




Baseline cut
Denna cut är mycket svår att försvara mot i transition, eftersom man cuttar bakom ett försvar som inte har plockat upp sina matchups. Skapar ett bra läge att spela bollen till corner.

Early post

Early post innebär att ta en post-position i transition. Eftersom man kan utnyttja fart, och att försvaret inte hunnit plocka upp, kan man ofta få en mycket djupare post-position än vad man får i ett halvplansanfall. Sen gäller det bara att man klarar av att se detta och passa in bollen...



Trailerspel
Oavsett om man är först eller sist upp för plan är det viktigt att trailers springer. Lyckas man bara ta sig förbi en enda försvarare räcker det för att försvaret ska få problem att matcha upp.



Passningar i early motion
- Passningar till post eller till corner. Vid dessa passningar fortsätter rörelsen på samma sätt som i ett halvplansanfall mot zon (se "motion på halvplan" nedan)
- Passningar till spelare utanför 3-poängslinjen. Här vill vi så snabbt som möjligt vända sida på bollen, och fortsätta cutta på samma sätt. Om inget avslut hittas skapar vi en strongside på den nya sidan, och så är vi inne i ett halvplansanfall. 

motion på halvplan

Den här första bilden visar det flöde som motionanfallet följer. Det börjar alltid med att vi skapar en strongside. Härifrån finns tre möjligheter: insidespel (A), cornerspel (B) och perimeterspel (C). Varje möjlighet innebär olika rörelser för att hitta avslut. Om inget bra läge uppstår letar vi efter en reverse, dvs att bollen byter sida. På den nya sidan skapas återigen en strongside, och så fortsätter anfallet på samma sätt.




____Skapa strongside__________________________________
En strongside skapas på följande sätt:
- Boll till vinge
- 1:a cut
- Om möjligt 2:a cut
- Om möjligt baseline cut

Boll till vinge
Det spelar i stort sett ingen roll hur bollen kommer till vingen. De vanligaste sätten är:
- Pass från guard
- Pass i transition
- Skip-pass från motsatt guard/vinge
- Dribbling/Push i transition
- Penetrering - Dish
- Penetrering - avbruten attack
- Intro-anfall (uppställning)

1:a cut, 2:a cut och baseline cut
Det spelar i princip ingen roll varifrån dessa cuts kommer. Vem som helst kan göra dessa cuts om det är bra läge.



Allmänt om Post-situationer
Vid 1:a cut och framför allt vid 2:a cut kommer möjlighet finnas att posta. När man tar position för att posta gäller:
- Alltid ta kroppskontakt med försvarare och hitta sliding-position. Utan kroppskontakt är man inte fri i och runt 3-sekundersområdet.
När man tagit position:
- Förstaval: ta emot passning direkt från vinge
- Counter: Seala för att ta emot passning från guardposition
- Option: Om försvaret stoppar både förstaval och counter - förbered backscreen vid pass till corner eller perimeter

1:a cut
1:a cut är när man cuttar mot strongside och både post och corner är lediga.
- Förstaval: cut till corner
- Option: Om bra läge att få bollen - posta
- Option: Om cutten kommer från guardposition på samma sida som bollen - fyll motsatt

2:a cut
2:a cut är när man cuttar mot strongside när corner är fylld men post är ledig.
- Förstaval: Posta
- Option: Om inget bra läge att få bollen - fyll motsatt

baseline cut
Baseline cut är när man cuttar mot corner när post är fylld. Här måste man komma ungefär längs baseline så att man inte hamnar i vägen för den som postar.
- Förstaval: cut till corner


___Insidespel___________________________________
Insidespel är när bollen är hos post. Det spelar ingen roll hur bollen kommer dit. Så här är rörelserna från olika positioner.


Inga skillnader i rörelserna om vi möter zon eller man-man, förutom att vi inte sätter screen-away som counter mot zon.

Rörelse från corner
- Förstaval: backdoor
- Counter: backdoor - riktiningsförändring och gå för handoff
- Option: Om försvararen försöker störa post - pop ut för skott

Rörelse från vinge
- Förstaval: cut mot ledig corner, ev fint mot mitt innan. Härifrån fortsätter man med rörelse från corner enligt ovan.
- Counter: gå mot elbow för att screena loss spelare från toppen eller motsatt sida. (Endast mot man-man)
- Option: Om bra läge - cut mot mitten

Rörelse från perimeter
- Förstaval: Fyll positioner mot stongside
- Counter: Backdoor

Rörelse från motsatt guard
- Förstaval: Dyk/Backdoor
- Counter: Fyll mot strongside

Undantag till dessa rörelser är om man påbörjat en screensituation när bollen passas inside. I dessa fall är förstaval att fullfölja screenen, och counter att dyka mot korg.

Passning från post tillbaka till vinge
- Mot man-man letar vi här screen/roll situation. Övriga spelare till weak side.



___Cornerspel__________________________________
Cornerspel är när bollen är hos corner. Här är rörelser från olika positioner.


Skillnaden mellan rörelse mot zon och mot man-man är i princip att vi inte sätter screens mot zon.

Rörelse från post och strongside vinge
(mot man-man)

- Förstaval: Backscreenspel
- Counter: Post cut mot korg, Strongside vinge screen-away
(mot zon)
- Post: cut mot korg och fyll motsatt
- Strongside vinge: cut mot post

Rörelse från perimeter
(mot man-man)
- Förstaval: Screen-away spel
- Option: Cut mot korg och fyll bakom
(mot zon)
- Förstaval: Fyll mot strongside

Om ingen post
(både mot man-man och mot zon)

- Förstaval: Post och motsatt guard cuttar mot 3-sek, övriga fyller mot strongside
- Counter: Screen-away spel (endast mot man-man)
- Option: Om bra läge kan alla spelare cutta mot korg


Om

Min profilbild

RSS 2.0